Světlonošky střeží Čechův most téměř sto let
Železná oblouková konstrukce tvoří
první pražský most s nezaměnitelnou výzdobou. Je to Čechův most, na
jehož konstrukci se podílel významný architekt Jan Koula.
Obrázek dostupný z: http://www.prostorad.cz/koula/koula.htm
Praha
– Mnoho lidí každý den projede kolem významných pražských památek,
nikdo si však neuvědomuje, jakou námahu museli vynaložit architekti
a stavitelé, kteří se na stavbě podíleli, či jakou technickou
dokonalost tyto skvosty skrývají. Velikým počinem v éře českého
stavitelství je fenomenální stavba secesního mostu, který spojuje
městskou část Prahy 1 s Prahou 7. Čechův most, ve svých raných
letech nazván Most Svatopluka Čecha, později během německé okupace
Most Gregora Mendela, je architektonickou památkou, která může být
právem považována za jeden z nejhezčích mostů Prahy. Lidský vkus je
však různý, a proto se mezi obyvateli Letné objevují i negativní
názory. „Památka je to sice hezká, ale protože je most velice
frekventovaný, nikdo si jeho předností mnohdy ani nevšimne“, stěžují
si místní obyvatelé.1
Čechův most se od
roku 1908, kdy byla tato technická památka poprvé dostavena, po
mnoha stránkách změnil. Své prvenství si však stále drží. Je to
první pražský most postavený ve 20. století. Nese sebou i další
jedinečnost mezi pražskými mosty. Jedná se o jediný obloukový
železný most v české metropoli. Kvůli své složité konstrukci musel
být navrhnut v délce 170 metrů, a proto je zcela jednoznačně
nejkratším pražským mostem přes Vltavu. Svou šířkou 16 metrů dává
dostatek prostoru pro chodníky z obou stran, které jsou široké po
třech metrech. Velikou zvláštností jsou různé délky rozpětí tří
ocelovým polí. První oblouk měří 47,8 metru a druhý 53,10 metru. Do
železné konstrukce bylo instalováno plynové potrubí, které vedlo do
mostních pilířů. Na nich se i v dnešní době tyčí bronzové sochy
Světlonošek s pochodněmi. Dnes jsou návštěvníci mostu ochuzeni o
efekt, který způsoboval plamen svítiplynu hořící v pochodních.
Čechův most se pyšní i dalšími sochami počínaje sochami Viktorie a
Génie stojící na sedmnácti metrových sloupech, až po bronzové
šestihlavé hydry se znakem Prahy.
Mostní konstrukci
navrhovalo několik architektů, z nichž nejvýraznější osobou byl Jan
Koula. Tento významný architekt se narodil v únoru roku 1855.
Architekturu studoval nejdříve na České vysoké škole technické
v Praze, odkud pak přešel do Vídně na Akademii výtvarných umění.
Po studiích v roce 1878 se vrátil do Prahy, aby působil na české
technice nejprve jako asistent a později jako docent a řádný
profesor ornamentálního a architektonického kreslení. V osmdesátých
letech devatenáctého století řídí Koula časopis Architektonický
obzor, o několik let později buduje Národopisné muzeum a zakládá
Klub za zlatou Prahou2. V květnu roku 1919
v Praze umírá.
V Koulově
architektonických dílech se prolínají dvě linie. Tvoří v secesním a
novorenesančním slohu, ale je silně ovlivňován folklórem. V současné
době probíhá v Národním technickém muzeu v Praze výstava Koulových
kreseb a původních i současných fotografií jeho staveb.
Čechův most je naše
jediná takto velká a zdobená mostní konstrukce z údobí secesního
slohu, a proto je také chráněnou technickou památkou.3
Tereza Matějková, Lukáš Králíček
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Josef Flax,
Jana Švojgrová – obyvatelé Letné
2. Prostor – architektura, interiér a design (Obecně prospěšná
společnost)
3.
DUŠAN, Josef: Encyklopedie mostů
v Čechách na Moravě a ve Slezsku (Milpo, Praha, 1999, vydání první,
469 stran, ISBN 80-85983-74-5)
|